به وبلاگ تخصصی حقوقی احج خوش امدید.احج مخفف انجمن حقوقدانان جوان میباشد و معنای خاص دیگری ندارد وبلاگ احج به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده .با تشکر از بازدید شما وبلاگ تخصصی حقوقی احج
وبلاگ تخصصی حقوقی احج
اخبار و روزنامه و مقالات و دانلود نرم افزارهای حقوقی 
قالب وبلاگ
مدیر وبلاگ(محمد حاجی حسینی
اخرین نوشته های وبلاگ احج
سایتها و وبلاگهای حقوقی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ahaj و آدرس ahaj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نظر سنجی در مورد عملکرد وبلاگ
قرآن آنلاین




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

بخش دوم ـ سرمايه و تعداد سهام:

ماده 6ـ
سرمايه شركت مبلغ پانصد ميليون (000ر000ر500) ريال است كه به پانصد هزار (000ر500) سهم با نام هزار (1000) ريالي تقسيم شده شامل تعداد چهارصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و هشت (998ر499) سهم متعلق به سازمان خصوصي‌سازي، يك (1) سهم متعلق به وزارت امور اقتصادي و دارايي و يك (1) سهم متعلق به سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران مي‌باشد. سهام در اختيار وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان خصوصي‌سازي و سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران در هر حال به عنوان سهام طبقه "الف" (ممتاز) محسوب مي‌شود و هر مقدار از سهام شركت كه به شركتهاي سرمايه‌گذاري استاني واگذار گردد از طبقه "الف" به طبقه "ب" (سهام عادي) تبديل مي‌شود.
نمايندگي سهام طبقه "الف" در مجامع عمومي مربوط مشتركاً به عهده نمايندگان وزير امور اقتصادي و دارايي، مديرعامل سازمان خصوصي‌سازي و رييس سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران خواهد بود.

ماده 7ـ تا زماني كه اوراق سهام صادر نشده است شركت بايد به صاحبان سهام گواهينامه موقت سهم (با نام) بدهد كه معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده مي‌باشد.

ماده 8ـ كليه سهام شركت با نام است و طبق قوانين و مقررات مربوط تهيه و صادر مي شود و بايد متحدالشكل و چاپي و داراي شماره ترتيب و حاوي نكات مذكور در ماده (26) لايحه قانوني اصلاحي قسمتي از قانون تجارت بوده و به امضاي قلمي دو نفر از مديران شركت كه از طرف هيئت مديره تعيين مي‌شوند، برسد و به مهر شركت تأييد گردد.
هريك از اوراق سهام مي‌تواند معرف و نماينده يك سهم يا بيشتر باشد. شركت مي‌تواند اوراق سهام يك سهمي، پنج سهمي، ده سهمي، يك صد سهمي و يا به هر تعداد ديگر منتشر نمايد. درمورد اوراق سهامي كه نماينده بيش از يك سهم مي‌باشند دارنده آن مي‌تواند با مراجعه به دفتر شركت تفكيك آن را بخواهد.

ماده 9- شركت داراي دفتري به نام دفتر ثبت سهام خواهد بود كه در آن مشخصات و اقامتگاه دارندگان سهم و تعداد و نوع سهام آنان ثبت مي‌گردد. در دفتر يادشده اقامتگاه دارندگان سهام طبق اعلام كتبي آنان ذكر مي‌شود و مادام كه دارندگان سهام تغيير اقامتگان خود را كتباً به شركت اطلاع نداده‌اند، اقامتگاه مذكور از نظر ارسال و ابلاغ نامه‌ها و اخطاريه‌هاي شركت به دارندگان سهام معتبر خواهد بود.

ماده 10ـ ضوابط مربوط به انتقال سهام به شرح زير مي‌باشد:

الف ـ ورقه سهم سند قابل معامله و نماينده تعداد سهامي است كه صاحب آن در شركت دارد.
ب ـ انتقال سهام بايد در دفتر ثبت سهام شركت به ثبت برسد. انتقال دهنده يا وكيل يا نماينده قانوني او بايد انتقال را در دفتر مزبور امضا نمايد. مادامي كه تمامي مبلغ اسمي سهام پرداخت نشده است و انتقال در دفتر ثبت سهام به ثبت نرسيده است و به امضاي انتقال دهنده يا وكيل يا نماينده قانوني او نرسيده است، شركت همان صاحب سهم اول را به عنوان مالك سهام خواهد شناخت. هر انتقالي كه بدون رعايت شرايط فوق به عمل آيد از نظر شركت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است. هويت كامل و نشاني انتقال گيرنده نيز در دفتر ثبت سهم قيد و به امضاء انتقال گيرنده يا وكيل يا نماينده قانوني او خواهد رسيد.
ج - سهام شركت كارگزاري سهام عدالت منحصراً براساس مصوبات ستاد مركزي توزيع سهام عدالت متناسب با تعداد اعضاء شركتهاي تعاوني عدالت شهرستاني به صورت اقساط بلندمدت (حداكثر 10 ساله) به شركتهاي سرمايه‌گذاري استاني واگذار مي‌گردد.
د ـ تملك سهام شركت قهراً متضمن قبول مواد و مقررات اين اساسنامه و تصميمات مجامع عمومي سهامداران خواهد بود.

ماده 11ـ سهام شركت غيرقابل تقسيم مي‌باشد، مالكين مشاع مكلفند در برابر شركت تنها به يك نفر از خودشان نمايندگي بدهند و هيچ نوع قطعه سهم منتشر نخواهد شد.

ماده 12ـ مسئوليت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمي سهام آنها مي‌باشد.

بخش سوم ـ تغييرات در سرمايه شركت

ماده 13ـ هرگونه كاهش در سرمايه شركت بايد با رعايت مقررات لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت صورت گيرد.
درصورت هرگونه افزايش سرمايه، حق تقدم ناشي از افزايش سرمايه از سهامداران طبقه "ب" سلب مي‌گردد و حق تقدم و كليه حقوق و منافع ناشي از آن به سازمان خصوصي‌سازي به عنوان نماينده سهامدار طبقه "الف" تعلق مي‌گيرد.

بخش چهارم ـ مجامع عمومي

ماده 14ـ
درخصوص مجامع عمومي مقررات زير به طور مشترك حاكم مي‌باشد:

مجمع عمومي از اجتماع دارندگان سهام يا نمايندگان قانوني آنها تشكيل مي‌شود و بر دو نوع است:

الف ـ مجمع عمومي عادي
ب ـ مجمع عمومي فوق‌العاده

مجامع عمومي در مركز شركت تشكيل مي‌شود مگر اينكه هيئت مديره محل ديگري را براي اين منظور تعيين نمايد.

مجامع عمومي شركت به دعوت هيئت مديره تشكيل مي‌گردد. دعوت مزبور در كليه موارد از طريق دعوتنامه يا نشر آگهي در روزنامه كثيرالانتشاري كه آگهي هاي مربوط به شركت در آن منتشر مي‌شود به عمل مي‌آيد. در آگهي دعوت بايد دستور جلسه، تاريخ و ساعت و نشاني كامل محل تشكيل جلسه قيد شود. درصورت حضور صددرصد (100%) صاحبان سهام يا نمايندگان قانوني آنها در مجامع عمومي، رعايت تشريفات مربوط به صدور دعوتنامه يا نشر آگهي در روزنامه كثيرالانتشار الزامي نمي‌باشد.

فاصله بين نشر آگهي مزبور و تاريخ تشكيل مجمع عمومي مربوط بايد حداقل ده (10) روز و حداكثر چهل (40) روز باشد.

سهامداراني كه حداقل يك پنجم سهام شركت را مالك باشند حق دارند دعوت صاحبان سهام براي تشكيل مجمع عمومي را از هيئت مديره بخواهند و هيئت مديره بايد حداكثر تا بيست (20) روز پس از دريافت تقاضا مجمع مورد درخواست را با رعايت تشريفات مقرر دعوت نمايد در غير اين صورت درخواست كنندگان مي‌توانند دعوت مجمع را از بازرس شركت خواستار شوند و بازرس مكلف است كه با رعايت تشريفات مقرر، مجمع مورد نظر را ظرف ده (10) روز پس از دريافت تقاضا دعوت نمايد. درصورت امتناع بازرس، سهامداران حق خواهند داشت مستقيماً به دعوت مجمع عمومي اقدام كنند مشروط بر آنكه كليه تشريفات راجع به دعوت مجمع را رعايت نموده و در آگهي دعوت موضوع عدم اجابت درخواست خود را توسط هيئت مديره و بازرس تصريح نمايند.
دستور جلسه مجمع عمومي در اين مورد منحصراً موضوع يا موضوعاتي خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده است و در اين قبيل مجامع هيئت رييسه مجمع از بين دارندگان سهام حاضر در جلسه انتخاب خواهند شد.

تصميمات مجامع عمومي مطابق مواد (84)، (85)، (87) و (88) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت مي‌باشد. اعتبار تصميمات مجمع عمومي مشروط به حضور و موافقت صاحب سهام طبقه "الف" اصالتاً يا وكالتاً خواهد بود.

مجمع عمومي توسط هيئت رييسه‌اي مركب از يك رييس و منشي و دو ناظر اداره مي‌شود.
رياست مجمع عمومي با رييس هيئت مديره و در غياب او با نايب رييس هيئت مديره است. در مواردي كه انتخاب يا عزل هيئت مديره در دستور جلسه مجمع عمومي باشد رييس مجمع از بين سهامداران حاضر در جلسه به اكثريت نسبي انتخاب خواهد شد. ناظران از بين دارندگان سهام انتخاب خواهند شد ولي منشي جلسه ممكن است دارنده سهم نباشد.

هرگاه در مجمع عمومي تمام موضوع مندرج در دستور جلسه مورد اخذ تصميم واقع نشود هيئت رييسه مي‌تواند با تصويب مجمع اعلام تنفس نموده و تاريخ انعقاد جلسه بعد را كه نبايد ديرتر از دو هفته باشد تعيين كند براي تمديد جلسه احتياج به دعوت و آگهي مجدد نيست و در جلسات بعد با همان حد نصاب قبلي اتخاذ تصميم خواهد شد.

مجمع عمومي فقط درباره موضوعات مندرج در دستور جلسه تصميم خواهد گرفت. در مواقعي كه كليه دارندگان سهام در مجمع عمومي حاضر باشند راجع به كليه موضوعاتي كه در جلسه مطرح مي‌شود مي‌توان اتخاذ تصميم نمود.

10ـ از مذاكرات و تصميمات مجامع عمومي صورتجلسه‌اي توسط منشي تنظيم مي‌شود كه به امضاي هيئت رييسه مجمع رسيده و يك نسخه از آن در مركز شركت نگهداري مي‌شود. در مواردي كه تصميمات مذكور متضمن يكي از موارد زير باشد يك نسخه از صورتجلسه مجمع بايد جهت ثبت به اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ارسال ‌گردد.

الف ـ انتخاب و يا عزل هيئت مديره و يا بازرس با ذكر مدت مأموريت آنها.
ب ـ تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان.
ج ـ كاهش يا افزايش سرمايه و هر نوع تغيير در اساسنامه.
د ـ انحلال شركت و نحوه تصفيه آن.
هـ ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشاري كه بايد كليه آگهي هاي مربوط به شركت در آن درج شود.

11ـ در كليه مجامع عمومي حضور وكيل يا قائم مقام قانوني صاحبان سهام و همچنين حضور نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي به شرط تسليم مدارك وكالت يا نمايندگي به منزله حضور صاحب سهم است تأييد مدارك به عهده رييس مجمع مي‌باشد.

12- كليه صاحبان سهام يا نمايندگان آنها قطع نظر از تعداد سهام خود مي‌توانند در كليه مجامع عمومي حضور بهم رسانند و براي هريك سهم يك رأي خواهند داشت.

13- هرگاه سهامداران اوليه شركت سهام خود را به ديگران انتقال دهند سهامداران بعدي وقتي واجد شرايط جهت حضور و رأي در مجامع عمومي شناخته مي‌شوند كه حداقل ده (10) روز قبل از انعقاد مجمع، انتقال سهام به آنها طبق ماده (10) اين اساسنامه در دفتر ثبت سهام شركت به ثبت رسيده باشد.

14ـ مجامع عمومي‌اي كه طبق مقررات و اساسنامه حاضر تشكيل گردد نماينده عمومي سهامداران است و تصميمات آنها براي همگي صاحبان سهام ولو غايبين الزام‌آور مي‌باشد.

ماده 15ـ مجمع عمومي عادي موظف به اجراي ضوابط زير مي‌باشد:

مجمع عادي سالانه شركت بايد ظرف چهار (4) ماه از تاريخ انقضاء سال مالي شركت و به دعوت هيئت مديره براي رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش عمليات سالانه و ترازنامه و حساب سود و زيان شركت تشكيل شود. چنانچه هيئت مديره مجمع عمومي سالانه را در موعد مقرر دعوت نكند بازرس شركت مكلف است رأساً اقدام به دعوت مجمع مزبور بنمايد.

هيئت مديره و همچنين بازرس شركت مي‌تواند در مواقع لازم مجمع عمومي عادي را به‏طور فوق‌العاده دعوت نمايند. در اين صورت دستور جلسه مجمع بايد در آگهي يا در دعوتنامه قيد شود.

مجمع عمومي عادي مي‌تواند نسبت به كليه امور شركت به جز آنچه در صلاحيت مجمع عمومي مؤسس و فوق‌العاده است تصميم بگيرد و از جمله بدون قيد انحصار اتخاذ تصميم درباره موارد زير در صلاحيت مجمع عمومي عادي است:

الف ـ رسيدگي به ترازنامه و حساب سود و زيان و گزارش عمليات سالانه شركت پس از قرائت گزارش بازرس قانوني و حسابرسان و اتخاذ تصميم لازم اعم از تصويب يا رد يا تصحيح حسابها.
ب ـ اتخاذ تصميم نسبت به تقسيم سود و يا اندوخته‌ها بين دارندگان سهام و تعيين موقع و يا اندوخته‌ها بين دارندگان سهام و تعيين موقع و محل پرداخت آن به پيشنهاد هيئت مديره و با توجه به ماده (90) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت.
ج ـ تخصيص سود به اندوخته‌ها علاوه بر اندوخته‌هاي قانوني به پيشنهاد هيئت مديره.
د ـ تعيين ميزان حقوق و پاداش اعضاي هيئت مديره و تعيين حق‌الزحمه بازرس با رعايت ماده (241) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت.
هـ ـ نصب و عزل و يا انتخاب مجدد مديران و بازرس.
و ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشاري كه آگهيهاي مربوط به شركت در آن درج شود.
ز ـ تعيين حق حضور اعضاي غيرموظف هيئت مديره.
ح ـ اتخاذ تصميم در مورد هر موضوعي كه در دستور جلسه قرار داشته و در صلاحيت مجمع باشد.

ماده 16ـ مجمع عمومي فوق‌العاده موظف به اجراي ضوابط زير است:

1- اتخاذ تصميم نسبت به موارد زير منحصراً در صلاحيت مجمع عمومي فوق‌العاده شركت است.

الف ـ پيشنهاد هرگونه تغيير و يا اصلاح در اساسنامه شركت و ارايه آن به هيئت وزيران جهت تصويب.
ب ـ كاهش يا افزايش سرمايه و نحوه آن به پيشنهاد هيئت مديره.
ج ـ انحلال شركت.
دـ اخذ تصميم درباره تمام موضوعاتي كه در حدود صلاحيت مجمع عمومي فوق‌العاده است.

2- تعهدات صاحبان سهام غيرقابل افزايش مي‌باشد مگر آنكه مورد تصويب صددرصد (100%) صاحبان سهام قرار گيرد. تابعيت شركت غيرقابل تغيير است.

بخش پنجم ـ هيئت مديره ـ مديرعامل ـ بازرس

ماده 17ـ هيئت مديره موظف به انجام اقدامات زير است:

شركت به وسيله هيئت مديره‌اي مركب از حداقل سه (3) و حداكثر پنج (5 ) نفر كه از طرف مجامع عمومي عادي براي مدت حداكثر دو (2) سال و از بين دارندگان سهام انتخاب مي‌شوند، اداره خواهند شد.
هريك از اعضاي اصلي هيئت مديره بايد در مدت تصدي خود حداقل يك (1) سهم از سهام شركت را به عنوان وثيقه در مقابل خسارات وارد شده كه ممكن است از تقصيرات مديران منفرداً يا مشتركاً به شركت وارد شود طبق قوانين مربوط نزد شركت به وديعه بسپارند. سهام يادشده غيرقابل انتقال است و مادام كه مدير مربوط مفاصا حساب دوره تصدي خود را دريافت نداشته است سهام مذكور در صندوق شركت باقي خواهند ماند.
درصورت انقضاء مدت مأموريت هيئت مديره تا زمان انتخاب هيئت مديره جديد، هيئت مديره سابق كماكان مسئول امور شركت و اداره آن خواهد بود.
تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان هر سال مالي به منزله مفاصا حساب هيئت مديره براي همان دوره مالي است.

ماده 18ـ جلسات هيئت مديره به ترتيب زير تشكيل و اداره خواهد شد:

هيئت مديره در اولين جلسه خود ظرف يك (1) هفته بعد از تصميم مجمع عمومي عادي كه هيئت مديره را انتخاب كرده است، منعقد خواهد شد و از بين اعضاي هيئت مديره يك (1) نفر رييس و يك (1) نفر نايب رييس كه بايد شخص حقيقي باشد به اكثريت نسبي حاضرين در جلسه انتخاب مي‌نمايد.
هيئت مديره يك (1) نفر از بين خود و يا خارج از هيئت مديره را به سمت دبير تعيين مي‌كند.
مدت رياست رييس و نايب رييس بيش از مدت عضويت آنها در هيئت مديره نخواهد بود. رييس و نايب رييس و دبير قابل عزل و تجديد انتخاب خواهند بود و در صورت غيبت رييس و نايب رييس، اعضاي هيئت مديره يك (1) نفر از اعضاي حاضر در جلسه را تعيين مي‌نمايند تا وظايف رييس را انجام دهد.
اداره جلسات هيئت مديره و دعوت مجامع عمومي از وظايف رييس و در غياب وي به عهده نايب رييس هيئت مديره است.
هيئت مديره در مواقعي كه خود معين مي‌كند به طور هفتگي، هر دو (2) هفته يا ماهيانه به دعوت كتبي رييس يا نايب رييس و يا دو (2) نفر از اعضاي هيئت مديره يا به دعوت مديرعامل در هر موقع كه ضرورت ايجاب كند تشكيل جلسه خواهد شد.
براي تشكيل جلسات هيئت مديره حضور بيش از نصف اعضاي هيئت مديره لازم است.
تصميمات هيئت مديره با اكثريت آراء اعضاي حاضر در جلسه اتخاذ مي‌گردد. مديرعامل نيز در جلسات هيئت مديره شركت مي‌نمايد و در صورتي كه عضو هيئت مديره نباشد حق رأي ندارد.
جلسات هيئت مديره در مركز اصلي شركت يا در هر محل ديگري كه در دعوتنامه تعيين شده است، تشكيل خواهد شد.
براي هريك از جلسات هيئت مديره، صورتجلسه‌اي با رعايت ماده (123) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت از طرف دبير تهيه خواهد شد نام اعضاي هيئت مديره حاضر و غايب و خلاصه‌ مذاكرات و تصميمات اتخاذ شده با قيد تاريخ ذكر مي‌گردد هريك از مديران كه با تمام يا بعضي از تصميمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشند نظر او بايد در صورتجلسه قيد شود.
10ـ صورتجلسات هيئت مديره بايد حداقل به امضاي اكثريت هيئت مديره حاضر در جلسه برسد. صورتجلسات هيئت مديره بايد داراي شماره مسلسل بوده و در دفتر شركت بايگاني شود.

ماده 19ـ اختيارات و وظايف هيئت مديره به شرح زير مي‌باشد:

1- هيئت مديره نماينده قانوني و تام‌الاختيار شركت در حدود مقررات اين اساسنامه مي‌باشد و براي هرگونه اقدامي به نام شركت و انجام هر نوع عمليات و معاملاتي كه مربوط به شركت بوده و اتخاذ تصميم درباره آنها صريحاً در صلاحيت مجمع عمومي قرار نگرفته باشد داراي اختيارات تام و نامحدود است. موارد زير از جمله اختيارات هيئت مديره مي‌باشد:

الف ـ نمايندگي شركت در برابر اشخاص ثالث و كليه ادارات و مؤسسات دولتي و غيردولتي اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي.
ب ـ عقد هرگونه قرارداد و تغيير و تبديل آن راجع به خريد و فروش و معاوضه اموال منقول و غيرمنقول و ماشين‌آلات و سرمايه‌گذاريها و مناقصه و مزايده و غيره كه جزو موضوع شركت باشد و به‏طور كلي انجام كليه معاملات و عملياتي كه با موضوع شركت به طور مستقيم يا غيرمستقيم ارتباط داشته باشد.
ج ـ نصب و عزل مأمورين و كاركنان شركت و تعيين شغل و دستمزد و انعام و پاداش و ترفيع آنان و تعيين ساير شرايط استخدامي و معافيت و خروج از خدمت، مرخصي و بازنشستگي و مستمري وراث آنان با رعايت قوانين و مقررات مربوط.
د ـ تهيه بودجه سرمايه‌اي و جاري شركت جهت تصويب مجمع عمومي.
هـ ـ تصويب آيين‌نامه‌هاي داخلي شركت بنا به پيشنهاد مديرعامل.
وـ اجاره و استيجار و واگذاري و فسخ اجاره و تقاضاي تعديل اجاره‌بها و دفاع از اين نوع تقاضا در تمام مراحل و مراجع، تخليه عين مستأجره و تقاضاي تجديدنظر در رأي صادرشده يا اجراي آن.
ز ـ دريافت مطالبات شركت و پرداخت ديون.
ح ـ افتتاح حساب به نام شركت نزد بانكها و مؤسسات و استفاده از آن به نام شركت و انسداد آنها.
ط ـ واگذاري با تحصيل هرگونه حق كسب و پيشه و تجارت (سرقفلي).
ي ـ به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارك و وجوهات در صندوقهاي دولتي و خصوصي و بانكها و استرداد آنها.
ك ـ رهن گذاردن اموال شركت اعم از منقول و غيرمنقول و فك آنها ولو كراراً.
ل ـ تعهد، ظهرنويسي، قبولي و پرداخت و واخواست اوراق تجارتي.
م ـ رهن اموال شركت نزد بانكها و مؤسسات اعتباري به نفع شخص ثالث و تضمين و تعهد بازپرداخت وام شخص ثالث و تضمين نزد بانكها و مؤسسات اعتباري.
ن ـ خريد يا احداث هرگونه ساختماني كه مورد نياز شركت باشد.
س ـ اقامه هرگونه دعوي، فرجام، مصالحه، سازش و دفاع از دعاوي مطروحه اعم از حقوقي و كيفري در هر مرحله كه باشد و انتخاب وكيل و وكيل در توكيل ولو كراراً با رعايت اصل (139) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.

هيئت مديره مجاز است قسمتي از اختيارات خود را به يك يا چند نفر از اعضاي هيئت مديره واگذار نمايد اختيارات محول شده توسط هيئت مديره قابل انتقال و يا واگذاري به ديگري نيست مگر با تصويب هيئت مديره.

ماده 20ـ هيئت مديره بايد يك (1) نفر شخص حقيقي را از بين اعضاي خود يا از خارج به عنوان مديرعامل شركت انتخاب كند و حدود اختيارات و مدت تصدي و حقوق و ساير شرايط استخدامي او را تعيين نمايد. هيئت مديره مي‌تواند قسمتي از اختيارات مندرج در بند (1) ماده (19) اين اساسنامه را با حق توكيل و توكيل با حق عزل وكيل به مديرعامل تفويض نمايد.
درصورتي كه مديرعامل عضو هيئت مديره باشد دوره مديريت عامل او از مدت عضويت او در هيئت مديره بيشتر نخواهد بود. نام و مشخصات و حدود اختيارات مديرعامل بايد با ارسال نسخه‌اي از صورتجلسه هيئت مديره به اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي اعلام و پس از ثبت در روزنامه رسمي آگهي شود.
هيئت مديره در هر موقع مي‌تواند مديرعامل را عزل نمايد.

ماده 21ـ كليه چكها، بروات، سفته‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور شركت با امضاي مديرعامل و يكي از اعضاي هيئت مديره و مهر شركت و در غياب مديرعامل با امضاي رييس و يكي از اعضاي هيئت مديره و مهر شركت معتبر خواهد بود. هيچ يك از دارندگان امضا اجازه حق واگذاري امضاي خود به ديگري را ندارد مگر به تصويب هيئت مديره.
در مورد اسنادي كه با دو امضا معتبر مي‌باشد هيچ كس نمي‌تواند به تنهايي اصالتاً و وكالتاً يا با وكالت از دو (2) نفر آنها را امضا كند.
كليه مكاتبات عادي و اداري با امضاي مديرعامل و يا كساني كه از طرف مديرعامل حق امضا دارند صادر مي‌گردد.
تبصره - درصورتي كه سهامداران دولتي بيش از پنجاه درصد (50%) سهام شركتها را دارا باشند كليه چكها علاوه بر امضاي افراد يادشده به امضاي ذي‌حساب يا نماينده مجاز وي نيز خواهد رسيد.

بخش ششم ـ بازرس


ماده 22ـ بازرس طبق قوانين و مقررات مربوط و براي يك (1) سال تعيين مي‌شود و تعيين مجدد وي بلامانع است وظايف بازرس طبق قوانين و مقررات مربوط خواهد بود.

بخش هفتم ـ سال مالي، حسابها و ترازنامه، سود و زيان اندوخته قانوني

ماده 23ـ
سال مالي شركت از اول فروردين هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال خاتمه مي‌يابد.

ماده 24ـ هيئت مديره بايد طبق ماده (137) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت لااقل هر شش (6) ماه يكبار خلاصه صورت دارايي و ديون شركت را تنظيم كرده و به بازرس بدهد. هيئت مديره شركت بايد پس از انقضاي هر سال مالي طبق ماده (232) لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت، صورت دارايي و ديون شركت را در پايان سال و همچنين ترازنامه و حساب عملكرد و حساب سود و زيان شركت را به ضميمه گزارشي درباره فعاليت و وضع عمومي شركت طي سال مالي مزبور تنظيم و حداقل بيست (20) روز قبل از تاريخ تشكيل مجمع عمومي عادي سالانه در اختيار بازرس قرار دهد تا پس از رسيدگي به گزارش بازرس به مجمع عمومي عادي صاحبان سهام تقديم گردد.

ماده 25ـ سود خالص شركت در هر سال مالي عبارت است از درآمد حاصل از همان سال مالي منهاي كليه هزينه‌ها و استهلاكات و ذخيره‌ها.
سود قابل تقسيم عبارت است از سود خالص سال مالي شركت منهاي زيانهاي سالهاي مالي قبل (حداكثر تا يك سوم خالص زيان) و اندوخته قانوني و ساير اندوخته‌هاي اختياري و پاداش هيئت مديره كه مجمع عمومي با رعايت مقررات لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت تعيين نموده است به علاوه سود قابل تقسيم سالهاي قبل كه تقسيم نشده است.
مجمع عمومي پس از تصويب حسابهاي سال مالي دوره عملكرد و احراز اينكه سود قابل تقسيم وجود دارد مبلغي از آن را كه در هر صورت نبايد از ده درصد (10%) كل سود ويژه ساليانه كمتر باشد براي تقسيم بين دارندگان سهام تخصيص مي‌دهد.

بخش هشتم ـ انحلال و تصفيه و مقررات پيش‌بيني نشده

ماده 26ـ
انحلال و تصفيه شركت طبق لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت به عمل مي‌آيد و منوط به تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده و پس از تصفيه سهام دولت مي‌باشد.

ماده 27ـ مسائلي كه در اين اساسنامه پيش‌بيني نشده است مشمول مقررات لايحه قانوني اصلاح قسمتي از قانون تجارت و ساير قوانين و مقررات مربوط خواهد بود.

ماده 28ـ اين اساسنامه مشتمل بر 28 ماده مي‌باشد و جايگزين اساسنامه قبلي شركت كارگزاري سهام عدالت (سهامي خاص)، موضوع تصويب‌نامه شماره 8147/ت34484هـ مورخ 9/2/1385 مي‌گردد. هرگونه تغيير و اصلاح در اين اساسنامه با پيشنهاد مجمع عمومي فوق‌العاده شركت و تصويب هيئت وزيران خواهد بود.

اين متن به موجب نامه شماره 18732/30/85 مورخ 30/9/1385 شوراي نگهبان به تأييد شوراي يادشده رسيده است.
 

منبع:http://www.icbar.ir


[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:38 ] [ محمد حاجی حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ احج (انجمن حقوقدانان جوان ) به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده و این وبلاگ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. با تشکر از انتخاب شما
موضوعات وب
لینک های مفید

سایت مجلس شورای اسلامی

امکانات وب
حق بالاتر از قانون است(ضرب المثل روسی

ابزار هدایت به بالای صفحه

با تشکر از بازدید شما. موفق باشید